STATUT
FUNDACJI IM. ARKADIUSZA RYBICKIEGO
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1
Fundacja im. Arkadiusza Rybickiego, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Małgorzatę Ewę Rybicką, Alicję Marię Tokarczyk, Mirosława Bogdana Rybickiego, Sławomira Piotra Rybickiego, Aleksandra Jana Halla, Grzegorza Andrzeja Grzelaka, Jacka Edwarda Taylora, Macieja Leszka Grzywaczewskiego i Lecha Mariana Jeziornego jest fundacją prowadzoną zgodnie z przepisami prawa polskiego i niniejszym Statutem.
Art. 2
- Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W celu realizacji zadań statutowych Fundacja podejmuje działania poza granicami kraju zgodnie z odpowiednimi przepisami.
- Siedzibą Fundacji jest Gdańsk.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o zbliżonych celach.
ROZDZIAŁ II – CELE I METODY DZIAŁANIA
Art. 3
- Celem Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej w zakresie upamiętniania, propagowania i kontynuowania inicjatyw podjętych przez Arkadiusza Rybickiego, w szczególności w dziedzinie kultury politycznej, wiedzy historycznej oraz kultury i sztuki.
- Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a) organizowanie wykładów, debat, działań w przestrzeni internetowej, szkoleń, konferencji, wystaw, warsztatów, happeningów;
b) produkcję i dystrybucję filmów, tworzenie stron internetowych;
c) wydawanie książek, czasopism i innych materiałów mających na celu krzewienie wiedzy o historii najnowszej, w szczególności o działalności Ruchu Młodej Polski oraz osób z nim związanych;
d) tworzenie archiwum Ruchu Młodej Polski (zbieranie archiwaliów, notacje);
e) prowadzenie działalności charytatywnej, w tym w szczególności na rzecz potrzebujących pomocy osób związanych z Ruchem Młodej Polski i ich rodzin,
f) działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
g) działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
h) działania służące upowszechnianiu i ochronie wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także wspomagające rozwój demokracji;
i) pielęgnowanie tradycji narodowej oraz rozwój świadomości obywatelskiej i kulturowej;
j) działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
k) działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
l) działalność w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
m) promocję i organizację wolontariatu;
n) działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe w zakresie określonym w pkt a)-m). - Fundacja może prowadzić działalność statutową odpłatną.
- Dążąc do realizacji celów statutowych i w rozmiarach służących ich urzeczywistnianiu Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Fundacji służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być (według Polskiej Klasyfikacji Działalności):
a) Sprzedaż detaliczna narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – 47.4
b) Sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – 47.6,
c) Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami – 47.9,
d) Działalność wydawnicza – 58,
e) Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych – 59,
f) Działalność usługowa w zakresie informacji – 63,
g) Doradztwo związane z zarządzaniem – 70.2,
h) Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych – 72.20.Z,
i) Reklama, badanie rynku i opinii publicznej – 73,
j) Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – 74.90.Z,
k) Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą – 82.1,
l) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów 82.30.Z,
m) Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana – 82.99.Z,
n) Pozaszkolne formy edukacji – 85.5,
o) Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką – 90,
p) Działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą i rozrywką – 91.
ROZDZIAŁ III – WŁADZE FUNDACJI
Art. 4
Władze Fundacji stanowią:
- Zarząd,
- Rada
Art. 5
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż pięciu osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią wspólną kadencję.
- Rada Fundacji powierza jednemu z członków Zarządu funkcję Prezesa Fundacji. Na wniosek Prezesa Rada Fundacji może określać funkcje w Zarządzie jego pozostałych członków.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów. W takim przypadku Rada Fundacji uzupełnia skład Zarządu na okres do zakończenia bieżącej kadencji.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje z chwilą śmierci, złożenia pisemnej rezygnacji lub odwołania. Po upływie kadencji Zarząd pełni nadal swoje obowiązki do czasu wyboru Zarządu nowej kadencji.
Art. 6
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy:
a) przygotowywanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
b) przygotowywanie regulaminu Zarządu i uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
c) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji oraz prowadzoną działalnością gospodarczą,
d) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
e) zatrudnianie pracowników i ustalanie warunków ich pracy i płacy,
f) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów. - Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, chyba że w posiedzeniu biorą udział wszyscy członkowie Zarządu albo wszyscy członkowie wyrazili pisemną zgodę na odbycie posiedzenia, mimo braku prawidłowego zawiadomienia.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 kwietnia, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne sprawozdanie z działalności Fundacji oraz sprawozdanie finansowe.
Art. 7
- Prezes Zarządu:
a) zwołuje posiedzenia Zarządu i im przewodniczy,
b) kieruje pracami Zarządu pomiędzy posiedzeniami,
c) sprawuje w stosunku do pracowników Fundacji funkcję kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy. - Szczegółowy tryb pracy Zarządu i podział zadań pomiędzy jego członków może określać regulamin Zarządu uchwalany przez Radę Fundacji na wniosek Zarządu.
Art. 8
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu w przypadku Zarządu jednoosobowego lub dwóch członków Zarządu w przypadku Zarządu wieloosobowego.
Art. 9
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym i kontrolnym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z trzech do piętnastu członków. Spośród swoich członków Rada wybiera bezwzględną większością głosów Przewodniczącego i co najmniej jednego Wiceprzewodniczącego.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzą Fundatorzy.
- W granicach określonych w ust. 2 Rada Fundacji może powoływać do swojego składu nowych członków uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka Rady lub skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez wszystkich pozostałych członków Rady Fundacji. Fundatorzy nie mogą być w ten sposób pozbawieni członkostwa w Radzie Fundacji.
- Członkiem Rady nie może być też osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego.
- W razie powołania do Zarządu Fundacji członka Rady, członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu na czas pełnienia funkcji w Zarządzie.
Art. 10
Do zadań Rady należy:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- ustalanie liczby członków Zarządu oraz ich powoływanie i odwoływanie,
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu oraz ich warunkach pracy i płacy,
- uchwalanie na wniosek Zarządu rocznych planów działania Fundacji i planów finansowych,
- uchwalanie na wniosek Zarządu Regulaminu Zarządu,
- ocena pracy Zarządu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji oraz sprawozdań finansowych,
- kontrolowanie działalności statutowej i finansowej Fundacji,
- zmiana Statutu,
- przyznawanie nagród i odznak im. Arkadiusza Rybickiego dla osób szczególnie zasłużonych w działalności publicznej,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
Art. 11
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo w terminie 14 dni od otrzymania pisemnego wniosku Zarządu, Fundatora lub co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków Rady, na dzień przypadający w ciągu miesiąca od otrzymania wniosku. W razie niezwołania Rady Fundacji w terminie posiedzenie Rady zwołuje jej Wiceprzewodniczący.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Rady z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem, chyba że w posiedzeniu biorą udział wszyscy członkowie Rady albo wszyscy członkowie wyrazili pisemną zgodę na odbycie posiedzenia, mimo braku prawidłowego zawiadomienia.
- Członkowie Zarządu Fundacji mogą brać udział w posiedzeniach Rady z głosem doradczym.
- O ile Statut nie stanowi inaczej, Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Rady, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Szczegółowy tryb pracy Rady i jej organów wewnętrznych Rada może określić w swoim Regulaminie.
Art. 12
- Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
a) żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
b) dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji,
c) delegowania swoich członków do wykonywania bieżących kontroli lub rewizji majątku w zakresie wskazanym w uchwale Rady. - Członek Rady Fundacji może w każdym czasie żądać udzielenia wyjaśnień dotyczących działalności Fundacji i stanu jej majątku przez Zarząd Fundacji.
ROZDZIAŁ IV – MAJĄTEK I FINANSE FUNDACJI
Art. 13
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.000 (jeden tysiąc) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
Art. 14
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z odpłatnej działalności statutowej,
- dochodów z majątku Fundacji.
Art. 15
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Art. 16
Niedopuszczalne jest:
a) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pozostają oni w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
d) zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie.
ROZDZIAŁ V – ZMIANA STATUTU, POŁĄCZENIE I LIKWIDACJA FUNDACJI
Art. 17
- Zmiana Statutu Fundacji, połączenie Fundacji z inną fundacją oraz likwidacja Fundacji wymagają uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów ogólnej liczby członków.
- Uchwała, o której mowa w ust. 1, będzie jednak nieskuteczna w razie sprzeciwu któregokolwiek z Fundatorów wyrażonego na piśmie w terminie 1 miesiąca od podjęcia uchwały, a w przypadku, gdy Fundator nie był obecny przy jej podjęciu – w terminie 1 miesiąca od otrzymania pisemnej informacji o uchwale. Prawo do wyrażenia sprzeciwu nie przysługuje Fundatorowi, którego członkostwo w Radzie Fundacji wygasło na skutek rezygnacji lub skazania prawomocnym wyrokiem.
Art. 18
W razie podjęcia uchwały o likwidacji Fundacji liczbę likwidatorów określa Rada Fundacji, która ich również powołuje i odwołuje. Do działania likwidatorów stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące Zarządu Fundacji.
Art. 19
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.